nu blir jag sådär arg igen

...och självklart är bloggen mitt första tillhåll. läser på VLT att politikerna vill få bukt på ungas drickande genom att höja alkoholskatten..
men hur tänker de?

anledningen till att det ens finns så billiga plattor att få tag i är ju att skatten redan är för hög! när det finns billigt utomlands så är det klart man åker dit och handlar, eller handlar av någon som varit där.
faktum är att mer än 50% av alkoholen som dricks av svensken kommer från andra länder.


säger inte det er politiker något?

fast det är ju såklart så att ni inte vill att svensken ska dricka ALLS. jag menar,  full pöbel är ju aldrig kul att ha och göra med, det vet ju alla.  så då kan vi ju lika gärna lägga ner systembolaget helt och hållet?!

nä, såhär tycker jag. istället för att försöka få bort symptomen på en redan utslagen sjukdom (ungas drickande) så kan man ju gå till botten i problemet, och försöka förebygga att folk börja dricka i en så tidig ålder över huvud taget.

det betyder att föräldrar och samhälle TILLSAMMANS har ett ansvar att påverka ungas syn på alkohol ända från födseln. eller ja... nånstans där iaf. det är ju inte så att man sitter med nappen i munnen och skriker efter en öl. 

iaf, jag vet inte vem det är som har största ansvaret, jag är ingen expert direkt. men inget svar är enkelt, utan komplexare än vad man tror. det är alltså föräldrarnas uppgit att verka mot ett nyktrare leverne. (inte för att jag är så bra exempel på det just nu) men att hålla barn borta från sprit, fester och fulla människor, så länge det går.


för alkohol, det är inte bara kul, det är SKADLIGT också!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback